Presenta
Ignacio Jiménez Raneda. Rector de la Universitat d´Alacant
Participa
Germà Bel. Catedràtic d´Economia Aplicada de la Universitat de Barcelona
Josep Vicent Boira. Professor de Geografia de la Universitat de València
F. Xavier Vidal Olivares. Catedràtic d´Història i Institucions Econòmiques de la Universitat d´Alacant
Modera
Josep Maria Perea. Periodista
La Xarxa Vives d´Universitats, constituïda per les dotze universitats públiques i privades de Catalunya, la Universitat de les Illes Balears, la Universitat de Perpinyà, la Universitat d´Andorra, la Universitat de Sásser a Sardenya, i les cinc universitats públiques valencianes. la Xarxa Vives conforma un espai de cooperació i aliances que es fonamenta en la llengua comuna, el valencià o català, i en un conjunt d´interrelacions econòmiques, socials i culturals, amb l´objectiu de millorar la qualitat de les funcions com a centres de docència, d´investigació i de transferència del coneixement i la tecnologia, amb la voluntat decidida de prestar el millor servei possible a les societats respectives que sostenen i donen sentit a les universitats que en formem part.
La Xarxa Vives, el corredor mediterrani del coneixement, en paraules del rector de la Jaume I, Vicent Climent, ens dóna l´oportunitat de debatre públicament un tema acadèmic d´actualitat i de gran transcendència per al futur de la nostra economia: la planificació de les infraestructures ferroviàries des de la perspectiva de les comarques meridionals del País Valencià amb la vista posada en Europa.
L´obsessió per construir una Espanya radial ha situat València, Elx i Alacant en extrems perifèrics de les xarxes de comunicació. El model de comunicacions radials ha quedat obsolet i, a més margina, el País Valencià. L´autopista, de peatge, és la via ràpida, però cara, que ens comunica amb el centre d´Europa. Cal pensar i posar en marxa un nou sistema en forma de xarxa, que interconnecte els diversos mitjans de transport (trens, mar, carreteres) per a persones i per a mercaderies i que interrelacione de manera sostenible econòmicament les diverses regions europees. En aquest sentit, cal veure l´interès, els avantatges i els costos que té el Corredor Mediterrani per a les comarques alacantines, i especialment quins costos tindria per a l´economia valenciana i, en concret per a les comarques meridionals, que el Corredor Mediterrani no es duguera a terme o tardara molts anys a fer-se.
LOS EXPERTOS VEN PRIORITARIO EL CORREDOR MEDITERRÁNEO PARA RELANZAR LA ECONOMÍA
S. ESCRIBANO
El Corredor Mediterráneo puede ser una buena oportunidad para relanzar la economía de la provincia y propiciar su reindustrialización con la mejora del transporte de mercancías. Esa es una de las conclusiones extraídas ayer por el grupo de expertos que, de la mano de la Xarxa Vives d´Universitats y de la Universidad de Alicante, debatieron en el Club INFORMACIÓN la situación de las conexiones ferroviarias con Europa.
El rector de la Universidad de Alicante, Ignacio Jiménez Raneda, presentó la mesa redonda, moderada por el periodista José María Perea, y abogó por la necesidad de reflexionar acerca de las infraestructuras ferroviarias que, como el Corredor Mediterráneo, «afectan a nuestra sociedad y son importantes de cara al futuro de nuestra tierra».
El catedrático de Historia e Instituciones Económicas de la Universidad de Alicante, Xavier Vidal, abrió el debate asegurando que la red ferroviaria actual con la que cuenta la provincia está obsoleta y que durante los últimos años «no se ha potenciado el eje mediterráneo». En su opinión, el Corredor Mediterráneo «es una oportunidad» de acabar con la obsolescencia de la red. No obstante, Vidal advierte de que en Alicante existe «un problema grave en el diseño» y de que «el coste-oportunidad es muy grande». Además, considera que «aún no está claro si es o no una prioridad» para la Administración central.
Por su parte, el catedrático de Economía Aplicada de la Universidad de Barcelona, Germà Bel, cuestionó la viabilidad del mapa ferroviario previsto en el conjunto del país. Al respecto, señaló que «España no tiene una prioridad a nivel europeo, sino tres» que son el corredor Central, el Mediterráneo y el Atlántico-Mediterráneo. Por ello, advirtió de que «cuando todo es prioritario, nada lo es» y cuestionó que se planteen «el triple de kilómetros con los mismos fondos». Bel considera que es imprescindible resolver la mejora del transporte de mercancías.
En ello coincide el profesor de Geografía de la Universidad de Valencia Josep Vicent Boira, quien añade que el Corredor Mediterráneo puede contribuir a la reindustrialización de la provincia. Según los datos que maneja Boira, el sector de la industria alicantina acumula una importante tasa de desempleo.
El transporte ferroviario de cercanías también acaparó buena parte del debate. El público asistente planteó la necesidad de una mayor vertebración ferroviaria en la Comunidad Valenciana. Al respecto, Vidal señaló que la situación actual es consecuencia «de la inexistencia de una política de planificación ferroviaria» y, como ejemplo, destacó que «tenemos un país con tres anchos de vía diferente y eso no existe en ningún país del mundo». Además, dijo, «quieren convencernos de que podemos pagarlo».